Pielinen Kolilta kuvattuna

Strate­gia ja toimen­pi­deoh­jel­mat

Lieksan kaupun­gin strate­gia päivi­te­tään valtuus­to­kausit­tain. Strate­gia ohjaa kaupun­gin toimin­taa siihen kirjat­tu­jen tavoit­tei­den ja painopis­tea­luei­den mukai­sesti.

Lieksan kaupun­gin strate­gia vv. 2026–2030 valmis­tel­tiin yhteis­työssä henki­lös­tön (henki­lös­tö­ky­sely touko­kuu 2025), yrittä­jien (strate­giailta touko­kuu 2025), kunta­lais­ten (kunta­lais­ky­sely elokuu 2025), sidos­ryh­mä­läis­ten (sidos­ryh­mä­ky­sely elokuu 2025) ja luotta­mus­hen­ki­löi­den (työpa­ja­työs­ken­tely ja seminaari syyskuussa 2025) kanssa.

Lieksan kaupun­gin johto­ryhmä yhteis­työssä kaupun­gin­hal­li­tuk­sen kanssa hioi strate­gian lopul­li­seen muotoonsa.

Lieksan kaupun­gin­val­tuusto hyväk­syi Lieksan uuden strate­gian vuosille 2026–2030 kokouk­ses­saan 15.12.2025.

Arvomme ovat

  • Positii­vi­suus
  • Yhtei­söl­li­syys
  • Rohkeus

Visiomme on 

Korpi, jonka kultaa ovat kulttuuri, Koli, Ruunaa, Pieli­nen sekä yrityk­sis­sämme valmis­tu­vat kansain­vä­li­set vienti­tuot­teet.

Kaupunki ui vapaana vasta­vir­taan tehden rohkeasti vahvuuk­siinsa perus­tu­via ratkai­suja. Juuris­samme on lämpö ja sydämel­li­syys, jolla huoleh­dimme yhtei­sömme jäsenistä.

Strate­gia pohjau­tuu kaupun­kimme sloga­niin ja se onkin otsikoitu: Missä korpi, siellä kulta!

  • Tavoi­te­ti­lamme on olla luonto­kau­punki, jossa yhdis­tyy kestävä luonnon­va­ro­jen teolli­nen käyttö sekä virkis­tys- ja matkai­lu­mah­dol­li­suu­det.
  • Kaupun­gin toimin­taa ohjaa­vat arvot ovat: positii­vi­suus, yhtei­söl­li­syys ja rohkeus.

Teemme rohkeasti vahvuuk­siimme perus­tu­via ratkai­suja ja huoleh­dimme yhtei­sös­tämme.

  • Strate­gia jakau­tuu kolmeen tavoi­teo­sioon, joista ensim­mäi­nen koskee kaupun­gin palve­luja, toinen elinkei­no­po­li­tiik­kaa ja kolmas toimin­ta­ta­poja.

Painopis­teenä strate­gia­kau­della on muun muassa se, että meillä on moder­nit tilat ja toimiva infra. Kasva­tus- ja koulu­tus­pal­ve­lui­den lisäksi tärkeässä roolissa nelivuo­tis­kau­della on kulttuuri ja yhtei­söl­li­syy­den tukemi­nen. Kaupun­gin elinvoi­man kannalta vahvuuk­siamme ovat teolli­suus ja matkailu, joista molem­pien sekto­rei­den kasvua kaupun­gin on oltava mahdol­lis­ta­massa inves­toin­neil­laan ja yritys­pal­ve­luilla.

Strate­gian kivijal­kana toimii motivoi­tu­nut ja hyvin­voiva henki­löstö sekä kestävä talou­den­pito. Nämä takaa­vat mahdol­li­suu­temme kehit­tää kaupun­kia myös tulevina vuosina.

Tutustu uuteen strate­gi­aamme tästä