Auringonlasku vaaramaisemassa. Teksti: Missä korpi, siellä kulta! Lieksan strategia 2026-2030.

Lieksan kaupun­gin­val­tuusto hyväk­syi kaupun­gin uuden strate­gian vuosille 2026–2030!

Lieksan kaupun­gin­val­tuusto käsit­teli 15.12.2025 kokouk­ses­saan valtuus­to­kau­den strate­gian, jossa esite­tään tavoit­teet kaupun­gin toimin­nalle neljäksi vuodeksi. Strate­gian laati­mi­nen aloitet­tiin keväällä 2025 ja siihen osallis­tet­tiin niin kunta­lai­sia kuin kaupun­gin henki­lö­kun­taa­kin. Kesällä toimin­tansa aloit­ta­nut kaupun­gin­val­tuusto kokoon­tui lokakuun alussa keskus­te­le­maan strate­gi­sista valin­noista Kolille.

Strate­gia on otsikoitu ”Missä korpi, siellä kulta!” ‑kaupun­gin jo aiemmin laadi­tun sloga­nin ja brändin mukai­sesti. Otsikko kuvas­taa lieksa­laista luontoa ja niistä vahvuuk­sia, joita meiltä löytyy. Mainittu kulta voi löytyä niin metsästä kuin lieksa­lai­sista palve­luista – se voi olla aineel­lista tai ainee­tonta. ”Strate­gia­työssä ei lähdetty keksi­mällä keksi­mään uutta, vaan hyödyn­net­tiin jo toimi­vaa ja lähdet­tiin koros­ta­maan lieksa­lai­sia vahvuuk­sia ja meidän kaupun­kimme ominais­piir­teitä”, kertoo kaupun­gin­joh­taja Pirre Seppä­nen lähtö­koh­dista.

Kaupun­gin arvot ovat positii­vi­suus, yhtei­söl­li­syys ja rohkeus. Visio kertoo tavoi­te­ti­lamme: olemme luonto­kau­punki, jossa yhdis­tyy kestävä luonnon­va­ro­jen teolli­nen käyttö sekä virkis­tys- ja matkai­lu­mah­dol­li­suu­det. Teemme rohkeasti meidän vahvuuk­siimme perus­tu­via ratkai­suja ja huoleh­dimme yhtei­sös­tämme. Koko strate­gia lähtee arvoista ja visioista.

Strate­gia jakau­tuu kolmeen tavoi­teo­sioon, joista ensim­mäi­nen koskee kaupun­gin palve­luja, toinen elinkei­no­po­li­tiik­kaa ja kolmas toimin­ta­ta­poja. Lieksan kaupun­gin painopis­teenä strate­gia­kau­della on muun muassa se, että meillä on moder­nit tilat ja toimiva infra. Kasva­tus- ja koulu­tus­pal­ve­lui­den lisäksi tärkeässä roolissa nelivuo­tis­kau­della on kulttuuri ja yhtei­söl­li­syy­den tukemi­nen. Kaupun­gin elinvoi­man kannalta vahvuuk­siamme on teolli­suus ja matkailu. Molem­pien sekto­rei­den kasvua on kaupun­gin oltava mahdol­lis­ta­massa inves­toin­neil­laan ja yritys­pal­ve­luilla.

Perus­tan palve­lu­jen järjes­tä­mi­selle ja elinvoi­man kasvat­ta­mi­selle luovat kuiten­kin henki­löstö ja talous. ”Strate­giassa nostamme esiin sen, että motivoi­tu­nut ja hyvin­voiva henki­löstö on meidän kivijal­kamme. Samaten kestävä talou­den­pito takaa sen, että meillä on mahdol­li­suuk­sia tehdä panos­tuk­sia myös tulevina vuosina”, summaa kaupun­gin­joh­taja Seppä­nen.

Strate­giaa esitel­lään kaikille avoimessa yleisö­ti­lai­suu­dessa 8.1.2026 klo 17 Kulttuu­ri­kes­kuk­sen Brahe-salissa.

Lisätie­toja:

Pirre Seppä­nen, kaupun­gin­joh­taja

pirre.seppanen@lieksa.fi / 040 1044 001

Uutiset